تاثیر رنگ ‌ها در طراحی دکوراسیون مطب پزشکی

مقدمه

مراجعه کردن به مطب‌ های پزشکی برای اکثر افراد کمی استرس ‌زا است. از این رو هنگام طراحی مطب پزشکی بهتر است از متریال و رنگ‌ های آرامبخش استفاده نمایید. این کار باعث می‌ شود بیمارانی که به مطب مراجعه می ‌کنند حتی زمانی که بر صندلی انتظار می‌ نشینند با نگاه کردن به رنگ دیوار ها و فضای مطب روح و روانشان تازه تر شود.

با توجه به این که هر کدام از رنگ ‌ها می ‌توانند القا کننده یک حس خاص به انسان باشند و روح و روان او را تحت تاثیر خود قرار دهند. معماران هم برای طراحی داخلی یک مطب از تکنیک روانشناسی رنگ ‌ها استفاده می کنند، تا از این طریق بتوانند حال و هوای مطب را تغییر دهند و سبب سلامتی ذهن مراجعه کننده و جلب توجهش شوند.

هدف من از نوشتن این مقاله، بررسی تاثیر رنگ‌ ها در طراحی دکوراسیون مطب پزشکی است. چنان چه شما هم صاحب مطب هستید، اما نمی ‌دانید از چه رنگی برای طراحی دکوراسیون داخلی آن استفاده کنید، تا پایان مقاله پیشنهاد می ‌کنم با من همراه باشید.

رنگ‌ ها چه تاثیری در محیط‌ های درمانی دارند؟

همان طور که اشاره کردم رنگ‌ ها از نظر علم روانشناسی می‌ توانند بر ذهن و روح افراد تاثیر بگذارند. در محیط‌ های درمانی نیز با توجه به این که بیماران روح و جسم خسته‌ ای دارند استفاده از رنگ مناسب در مطب می ‌تواند ذهن و روح آن ها را تازه کند و از استرسشان کم نماید. علاوه بر آن اگر آن رنگ به اندازه کافی تاثیر گذار باشد و باعث القای حس آرامش و رفاه در مددجو شود، امکان دارد مراجعه کننده به خاطر لذتی که از محیط مطب شما برده است مجدد برای دریافت خدمات درمانی به آن جا باز گردد.

پس هر چه یک محیط درمانی دارای معماری شفا بخش تری باشد و انتخاب رنگ ‌ها در آن به درستی انجام شود بیشتر می‌ تواند اضطراب و استرس کارکنان و مراجعین خود را کنترل نماید و باعث ایجاد حس آرامش در آن ها شود. به ویژه در طراحی مطب دندانپزشکی استفاده از این تکنیک می ‌تواند تاثیر مثبت زیادی در کنترل استرس و خلق و خوی مراجعه کنندگان داشته باشد.

کلینک دندانپزشکی دکتر اسلامی

 آشنایی با روانشناسی رنگ‌ ها:

رنگ‌ ها در دو طیف سرد و گرم قرار می‌ گیرند. در بسیاری از ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری نوع ترکیب رنگ به کار رفته در دکوراسیون داخلی آن ها، می تواند تاثیر بسیار زیادی در زیباتر دیده شدن ساختمان داشته باشد. برای مثال با خرید ملک در کشورهای اروپایی و یا خرید ملک در قبرس شمالی شاهد استفاده از رنگ های گرم و سرد در کنار هم در بسیاری از ساختمان های تجاری و اداری در این کشورها، خواهید بود. برای طراحی مطب های پزشکی خود به سبک اروپایی نیز بهتر است به نوع ترکیب رنگ به کار رفته در مطب های پزشک توجه کنید. اگر در طراحی داخلی مراکز بهداشتی- درمانی به درستی از آن ها استفاده نشود، به جای این که اثرات مثبتی بر روی ذهن و روان مراجعه کنندگان بگذارند، می ‌توانند باعث عصبانیت و اضطراب بیشتر در آن ها شوند. بنابراین مهم است که از چه رنگی و در کجا استفاده می ‌کنید. به عنوان مثال: رنگ‌ های استفاده شده در طراحی  مطب دندانپزشکی هر چقدر شاد تر و ملایم تر باشند، احساس آرامشی که در مراجعه کنندگان ایجاد می ‌کنند نیز بیشتر است. پس دقت کنید که استفاده از رنگ ‌های تند و غمگین برای مراکز بهداشتی- درمانی گزینه ی مناسبی نمی ‌باشند.

منظور از رنگ‌ های گرم چیست؟

رنگ‌ های گرم القا کننده احساس گرما و حرارت و نمایانگر خورشید می ‌باشند. این رنگ‌ ها بیشتر در طیف رنگی قرمز و زرد دیده می ‌شوند و استفاده از آن ها برای طراحی مطب پزشکی می ‌توانند به مراجعه کنندگان احساس شادی و سر زندگی را منتقل نمایند.

دندانپزشکی دکتر شاهی

منظور از رنگ‌ های سرد چیست؟

این رنگ‌ ها می ‌توانند حس سرما را به دیگران منتقل کنند و در طیف رنگی بنفش، آبی و سبز قرار می ‌گیرند. در مراکز درمانی به خاطر وجود استرس زیاد استفاده از رنگ ‌های سرد می ‌تواند باعث القای حس آرامش و تسکین درد در مراجعه کنندگان شود. علاوه بر آن استفاده از این رنگ ‌ها فضای مورد نظر را بزرگ تر جلوه می‌ دهند.

تاثیر رنگ سبز در طراحی مطب دندانپزشکی:

برای طراحی مطب دندانپزشکی بهتر است از رنگ های سبز با تناژ روشن استفاده کنید. این رنگ نمایانگر طبیعت بوده و سر سبزی آن می ‌تواند به بیمار آرامش بدهد و استرس آن را کم کند.

معرفی رنگ بنفش در طراحی مطب دندانپزشکی:

یکی از رنگ ‌ها در دسته بندی سرد، بنفش است. همان طور که ذکر کردم. رنگ‌ های سرد می ‌توانند باعث القای حس آرامش و تسکین درد در مراجعین شوند. تناژ روشن این رنگ باعث حس آرامش و تناژ تیره آن می ‌تواند القا کننده حس خلاقیت باشد. اما دقت کنید که زیاده‌ روی کردن در استفاده از این رنگ می ‌تواند نتیجه عکس بدهد و حس نا امیدی را به بیمار منتقل نماید. اگر قصد دارید از یک رنگ دیگر کنار آن استفاده کنید، به شما توصیه می‌ کنم رنگ زرد را انتخاب نمایید زیرا این رنگ می ‌تواند مکمل خوبی برای آن باشد.

تاثیر رنگ قرمز در طراحی مطب پزشکی:

این رنگ در طیف رنگی گرم قرار دارد و احساس شور و اشتیاق زیادی را می ‌تواند به مراجعین انتقال دهد. از آن جایی که این رنگ نمایانگر جنگ و خون ریزی می باشد. می تواند فشار خون مراجعین را بالا ببرد و آن ها را خشمگین کند. به همین خاطر برای طراحی مراکز بهداشتی- درمانی از این رنگ اصلاً استفاده نکنید.

رنگ قهوه ای:

این رنگ نمایانگر قدرت و اعتماد می ‌باشد و استفاده از آن در دکوراسیون داخلی مطب می ‌تواند احساس آرامش را به بیماران منتقل نماید و اضطراب آن ها را از بین ببرد. علاوه بر آن استفاده از این رنگ فضای مطب شما را مدرن ‌تر و شیک تر جلوه می ‌دهد.

رنگ نارنجی:

رنگ نارنجی در دسته ی رنگ های گرم قرار می گیرد. شاد بودن آن می تواند احساس افسردگی را از مددجو دور کند و به بهبود خلق و خوی آن کمک نماید. بنابراین گزینه ی مناسبی برای طراحی داخلی مراکز درمانی به شمار می آید.

نتیجه گیری:

من در این مقاله از تاثیر رنگ‌ ها در طراحی داخلی مراکز درمانی-  بهداشتی صحبت کردم. با توجه به این که هر رنگ می‌ تواند القا کننده یک حس خاص در افراد باشد. بهتر است که راجع به روانشناسی رنگ‌ ها اطلاعات لازم را کسب نمایید. چرا که درست انتخاب نکردن و یا زیاده روی کردن در استفاده از آن ها می ‌تواند به جای اثر گذاری مثبت در مراجعین باعث اضطراب و بی قراری در آن ها شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *