چیدمان، انتخاب رنگ و دیزاین مطب پزشکی

برای همه ی ما مراجعه به مراکز درمانی مثل کلینیک ها، مطب و … پیش آمده است اما آیا فضای مرکز درمانی که به آن مراجعه کرده بودیم باعث شد که ما حس خوب یا بد نسبت به آن مرکز درمانی پیدا کنیم؟!

صد درصد که همیشه اولین چیزی که توجه ما را در یک مطب یا مرکز درمانی به خود جلب می کند فضای آن مرکز است که چقدر به ما در آن لحظه آرامش داده و اضطراب و استرسمان را کمتر کرده است، در این مقاله می خواهم راجب نوع دیزاین، رنگ و اقداماتی که می توانید انجام دهید تا مطبتان علاوه بر زیبایی بتواند بر روح و روان مراجعه کنندگانتان تاثیر مثبت بگذارد، و حتی باعث جذب بیشتر مراجعه کنندگان مطب شما شود صحبت کنم، اگر شما هم دنبال ایده برای چیدمان ، انتخاب رنگ و دیزاین مطب پزشکی تان هستید در این مقاله با من همراه باشید.

هر مطب پزشکی برحسب تخصص پزشک و این که چه نوع اقدامات درمانی انجام می دهند، می توانند طراحی های متفاوتی نسبت به یک دیگر داشته باشند برای مثال طراحی مطب دندانپزشک تفاوت هایی دارد با مطب سایر پزشکان ، در ادامه شما را با رنگ هایی که می توانید در مطبتان به کار ببرید آشنا می کنم.

رنگ های مناسب برای استفاده در مطب پزشکی :

یکی از مهم ترین اصل در طراحی دکوراسیون مطب پزشکی انتخاب رنگ درست برای مطبتان می باشد. رنگی که برای دیوار های مطبتان استفاده می کنید، باید بتواند باعث احساس آرامش در مراجعه کنندگان شما بشود، از رنگ هایی که در تضاد زیاد باهم دیگر قرار دارند، استفاده نکنید چرا که باعث احساس فشار روانی در بیماران شما می شوند.

– رنگ قهوه ای:

اگر ما از رنگ قهوه ای در کنار رنگ هایی که طیف رنگی روشن تری دارند استفاده کنیم باعث می شود مطبمان حالت مدرن تر به خود بگیرد، از این رنگ بیشتر می توانید، در انتخاب مبلمان مطب، وسایل چوبی مطب مثل قفسه کتاب و میز ها استفاده کنید.

– رنگ زرد:

رنگ زرد نمایان گر خورشید و نور می باشد، به خاطر همین این رنگ انرژی زیادی دارد و می تواند انرژی بخش باشد شما می توانید از این رنگ برای مطبتان استفاده کنید اما اگر به اندازه استفاده نشود این رنگ ممکن است نتیجه عکس، بدهد و تنش زا باشد.

– رنگ نارنجی:

این رنگ گرما بخش است و از نظر روان شناسان بخاطر انرژی زیاد که دارد، گزینه مناسبی است برای این که در مطب کودکان از آن بیشتر استفاده شود.

– رنگ خاکستری:

رنگ خاکستری خاصیت کاهش استرس را دارد و می تواند از اضطراب ها کم کند و خیلی گزینه مناسبی برای رنگ دیوار های سالن انتظار مطب شما می باشد.

– رنگ قرمز:

رنگ قرمز هم مانند رنگ زرد از انرژی بالایی برخوردار است و بهتر است موقع استفاده از این رنگ اعتدال را رعایت کنید، این رنگ می تواند به کاهش افسردگی افراد بیمار کمک کند بنابراین این رنگ گزینه مناسبی برای مطب های روان شناسی به حساب می آید.

– رنگ بژ:

رنگ بژ از دسته رنگ های خنثی محسوب می شود، رنگ های خنثی می توانند باعث کاهش اضطراب و استرس شوند.

– رنگ آبی:

رنگ آبی همیشه تداعی گر آسمان و اقیانوس بوده است و امکان ندارد با دیدن این رنگ حس آرامش پیدا نکنیم، این رنگ می تواند باعث احساس آسایش در بیماران شود.

توجه به فضا و نورپردازی درمطب پزشکی:

دومین اصل مهم در طراحی مطب پزشکی درتهران توجه کردن به فضا و نور مطب می باشد، بهتر است برای نور پردازی مطب از نور های سفید و یا زرد استفاده کرد، حتی می توانید از نور های جزئی هم استفاده کنید اما باید توجه داشته باشید میزان نور مطبتان به اندازه باشد تا بتوانید به درستی خدماتتان را انجام دهید همان طور که نور کم باعث می شود عملکرد شما پایین بیاید، نور بیش از اندازه هم می تواند برای شما و پرسنلتان اذیت کننده باشد.

در مورد فضا سازی مطب شما، بهتر است هر قسمت را از قسمت دیگر جدا کنید و فضای کافی را برای هر سه قسمت مطب مثل: پذیرش، درمان، و سالن انتظارتان فراهم کنید، پس توجه به سایز فضای هر قسمت از مطب نکته ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد، به عنوان مثال، فضای پذیرش بهتر است به گونه ای طراحی شود که منشی بتواند دسترسی راحت به پزشک داشته باشد، یا سالن انتظار مطب بهتر است به اندازه کافی به نسبت تعداد بیمارانی که دارید بزرگ باشد تا تعداد صندلی کافی برای انتظار بیماران را داشته باشید و یا بیش از اندازه از وسایل اضافی در سالن انتظارتان استفاده نکنید که برای بیماران شلوغ و خسته کننده به نظر برسد، یا به عنوان مثال در مطب های دندان پزشکی بهتر است قسمت درمان به دو قسمت تقسیم شود، یک سمت برای کودکان و سمت دیگر برای بزرگسالان طراحی شود، برای جداسازی هر قسمت می توانید از دیوارهای جداکننده هم استفاده کنید. در طراحی مطب در اصفهان تمامی این نکات رعایت می شود که برای بیماران مطب محیطی مناسب باشد.

بهترین کاری که می توانید در سالن انتظار تان انجام دهید، قرار دادن قفسه کتاب، مبل، تلویزیون و یا تابلو های راهنمایی پزشک مطب و بروشور و بنر هایی است که مراجعه کنندگان بتوانند هنگام خستگی از آن ها استفاده کنند تا احساس بهتری داشته باشند.

ایجاد فضای سبز درمطب پزشکی تان:

برای این که حس زیبایی و آرامش مطبتان دو چندان شود می توانید از فضای سبز در آن استفاده کنید. گیاهان علاوه بر انرژی مثبتی که از خود ساطح می کنند با عمل فتوسنتز می توانند هوای مطب را پاکیزه نگه دارند و باعث تهویه هوا نیز بشوند.

استفاده از کف پوش های  مناسب در مطب:

یک مورد دیگری که می‌تواند به بهتر شدن فضای مطب به شما کمک کند، استفاده از کفپوش های مناسب با رنگ مناسب می باشد.

مطب ها و مراکز درمانی همیشه باید پاکیزه به نظر برسند به خاطر همین به جای اینکه از کف پوش هایی با رنگ تیره استفاده کنید که آلودگی را نشان ندهد بهتر است ، از رنگ های روشن مثل : سفید استفاده کنید که بتوانید همیشه آنها را پاکیزه نگه دارید، هم چنین باید از کفپوش هایی در مطب استفاده کنید که خیلی راحت با یک طی کشیدن ساده تمیز شوند.

نتیجه گیری:

اگر چه یک مرکز درمانی باید بتواند خدمات درمانی مناسبی برای بیماران ارائه دهد، اما این موضوع به تنهایی کافی نیست ، توجه کردن به دکوراسیون داخلی مطبتان، و اینکه آیا به اندازه کافی زیبا و دل انگیز است و می تواند باعث ایجاد احساس آرامش در مراجعین شما بشود، نیز ، در میزان بهبودی و رضایت مندی آن ها تاثیر زیادی دارد. پس اگر به فکر بهتر کردن چیدمان ، انتخاب رنگ و دیزاین مطب پزشکی تا هستید بهتر است با کمک طراحان داخلی این کار را انجام دهید، تا به نتیجه ایده آلتان برسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *